Zakres  czynności

 

Bożena Czubaszewska - Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Olszówce

 

Kontakt:

Urząd Gminy w Olszówce

Parter , pokój nr 8

Tel.  (63) 26-17-624

e-mail: urzad.gminy@olszowka.org.pl

 

Godziny pracy: poniedziałek - piątek od 7.30 do 15.30

 

 

Podstawowym obowiązkiem pracownika samorządowego jest:

 

- terminowe i rzetelne wykonywanie powierzonych zadań i kompetencji,

- efektywne wykorzystywanie czasu pracy,

- przestrzeganie ustalonego czasu pracy i porządku,

- dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,

- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,

- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,

- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa.

 

Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy:

1.    Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów oraz wydawanie z rejestru odpisów i zaświadczeń.

2.    Przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa od osób pragnących zawrzeć małżeństwo: cywilne, wyznaniowe ze skutkami cywilnymi (konkordatowe) oraz za granicą.

3.    Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński z zachowaniem uroczystej formy, w szczególnych przypadkach także poza lokalem USC.

4.    Wydawanie zaświadczeń dotyczących:

-        zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą obywatelom polskim lub zamieszkałym w Polsce cudzoziemcom niemającym żadnego obywatelstwa,

-        stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,

-        stanie cywilnym,

-        przyjętych sakramentach.

5.    Przyjmowanie oświadczeń o:

-        nazwisku jakie będą nosić małżonkowie oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,

-        przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosiłoby ich wspólne dziecko,

-        powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,

-        zmianie imienia/imion dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia,

-        zmianie nazwiska pierwszego wspólnego dziecka pochodzącego z małżeństwa,

-        nadaniu dziecku nazwiska męża matki/żony ojca.

6.    Odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.

7.    Wydawanie zezwoleń na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.

8.    Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane.

9.    Transkrypcja zagranicznych aktów stanu cywilnego do polskich ksiąg.

10.  Nanoszenie wzmianek dodatkowych i przypisków w aktach stanu cywilnego.

11.  Uzupełnianie oraz prostowanie aktów stanu cywilnego.

12.  Współpraca z konsulatami, ambasadami, innymi urzędami i instytucjami w zakresie rejestracji stanu cywilnego.

13.  Inicjowanie procedury nadania jubilatom „Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

14.  Przechowywanie ksiąg stanu cywilnego przez okres 100 lat. Prowadzenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, skorowidzów i archiwum urzędu stanu cywilnego.

15.  Wydawanie decyzji w sprawach zmiany imion i nazwisk.

16.  Prowadzenie statystyk i sprawozdań z zakresu rejestracji stanu cywilnego.

17.  Uznanie orzeczenia zagranicznego dotyczącego rozwiązania małżeństwa przez rozwód wydanego na terenie państw Unii Europejskiej oraz wydanego w państwach spoza Unii Europejskiej.

 

W zakresie obrony cywilnej:

1.    Opracowywanie i aktualizowanie planów dotyczących obrony cywilnej.

2.    Dokonywanie oceny stanu przygotowania obrony cywilnej na terenie gminy.

3.    Opracowanie i aktualizowanie wieloletniego planu działania szefa obrony cywilnej gminy w zakresie obrony cywilnej.

4.    Zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania.

5.    Realizacja zadań związanych ze szkoleniem i ćwiczeniami w zakresie obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności .

6.    Doposażenie organów i formacji obrony cywilnej do wykonywania zadań obrony cywilnej.

7.    Współpraca z terenowymi organami wojskowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie obrony cywilnej.

8.    Gromadzenie w aplikacji ARCUS danych o zagrożeniach oraz o środkach zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym, a także w zakresie sił i środków dla potrzeb działań ratowniczych.

 

W zakresie zarządzania kryzysowego:

1.    Realizacja zadań w zakresie ochrony przeciwpowodziowej i zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska w ramach Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Olszówce.

2.    Opracowywanie i aktualizowanie planów operacyjnych dotyczących zarządzania kryzysowego.

3.    Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie zarządzania kryzysowego.

4.    Współpraca ze służbami, inspekcjami i strażami oraz jednostkami organizacyjnymi gminy w zakresie zarządzania kryzysowego.

5.    Organizowanie pracy Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego dla Gminy Olszówka, a także udział w opracowaniu dokumentacji do prowadzenia treningów i ćwiczeń.

 

W zakresie spraw obronnych:

1.    Przygotowanie dokumentacji i prowadzenie akcji kurierskiej w razie mobilizacji i wojny.

2.    Reklamowanie pracowników i radnych Rady Gminy od obowiązku pełnienia służby wojskowej w przypadku ogłoszenia mobilizacji i wojny.

3.    Wykonanie i aktualizacja operacyjnego planu funkcjonowania Gminy.

4.    Przygotowanie planów i organizowanie szkolenia obronnego oraz tworzenie warunków do funkcjonowania Urzędu w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym podczas podwyższenia gotowości obronnej państwa.

5.    Prowadzenie spraw związanych z planowaniem i nakładaniem obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony.

6.    Przygotowanie zadań Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy w zakresie obronności i koordynacja ich realizacji.

7.    Realizacja zadań związanych z powszechnym obowiązkiem obrony:

-        Rejestracja wojskowa na potrzeby założenia ewidencji wojskowej oraz prowadzenia kwalifikacji wojskowej.

-        Zapewnienie stawiennictwa osób do kwalifikacji wojskowej.

8.    Opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.

 

W zakresie archiwum zakładowego:

Prowadzenie archiwum zakładowego, w tym:

-        przejmowanie dokumentacji z poszczególnych stanowisk pracy,

-        prowadzenie ewidencji dokumentów znajdujących się w archiwum zakładowym,

-        dbanie o właściwe przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji,

-        porządkowanie i udostępnianie pracownikom przechowywanej dokumentacji,

-        przeprowadzanie procedury brakowania dokumentacji niearchiwalnej.

-        przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.

 

Zastępstwo  w czasie nieobecności w pracy (urlop, choroba)  powierzam inspektorowi ds. obywatelskich, natomiast Pani pełnić będzie zastępstwo w analogicznych przypadkach na stanowisku inspektora ds. obywatelskich.