Działając na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r., poz. 2010 ze zm.), Rada Gminy Olszówka podjęła w dniu 22 maja 2020 r. Uchwałę nr XVI/92/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2020 r., poz. 4418), ustalając od 1 lipca 2020 r. nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w następującej wysokości:

1) 15,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca;

2) 30,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca, w przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny – stawka opłaty podwyższonej

3) zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, w wysokości 1,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca (aby skorzystać ze zwolnienia należy złożyć nową deklarację).

Zmiana stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi w naszej gminie. Zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarki odpadami komunalnymi ma być systemem samofinansującym się. Przeprowadzona analiza finansowa wykazała, że obecne dochody budżetu gminy w oparciu o obowiązujące stawki, są niewystarczające do pokrycia kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi powstałymi na terenie gminy Olszówka. W celu zbilansowania się systemu niezbędna jest podwyżka opłat, co ma bezpośredni związek ze zmianami prawa oraz wzrostem cen odbioru i transportu odpadów.

WAŻNE: Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2019 poz. 2010 ze zm.), każdy mieszkaniec jest zobowiązany do selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmującego: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe i bioodpady. Właściciele nieruchomości, którzy dotychczas nie segregowali odpadów komunalnych zobligowani są do segregowania odpadów komunalnych.

Odpady segregowane należy wrzucać do worków na odpowiednie frakcje. Na terenie gminy obowiązuje workowy system odbioru selektywnych odpadów:

 

1.      Papier – worek niebieski

2.      Szkło – worek zielony

3.      Tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe – worek żółty

4.      Bioodpady – worek brązowy

 

Worki można odebrać w Urzędzie Gminy w Olszówce w pok. Nr 3 oraz w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych znajdującym się na terenie oczyszczalni ścieków w Olszówce w piątki w godz. 7.30-11.00.

Wskazówki dotyczące podziału na frakcje są też na stronie  https://olszowka.bip.net.pl w zakładce Gmina Olszówka/Gospodarka odpadami. Ponieważ zasady są podobne w całym kraju, można sięgnąć również po informacje ze strony https://naszesmieci.mos.gov.pl

Aby skorzystać z ulgi na kompostownik należy złożyć nową deklarację. Aby ulga została naliczona od lipca 2020 r. należy złożyć nową deklarację do 10 sierpnia 2020 r. Nowy wzór deklaracji obowiązujący od lipca 2020 r. dostępny jest na stronie internetowej www.olszowka.bip.net.pl oraz w Urzędzie Gminy w Olszówce w pok. nr 3.

W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku segregacji odpadów wójt z urzędu wyda decyzję, w której określi wysokość opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie wypełniono obowiązku segregacji, stosując stawkę opłaty podwyższonej.

Zgodnie z treścią ww. ustawy, każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej otrzyma zawiadomienie o zmienionej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki i danych zawartych w dotychczas złożonej deklaracji.

Właściciel nieruchomości uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.

Zmiana wysokości opłaty za odpady nie powoduje konieczności złożenia nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości.

Nową deklarację należy złożyć w przypadku zmiany danych mających wpływ na ustalenie opłaty (zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość, zmiana właściciela, sprzedaż nieruchomości) w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana lub w przypadku kompostowania bioodpadów w przydomowym kompostowniku i skorzystania z ulgi w opłacie za odpady. Bioodpady stanowiące odpady komunalne muszą zostać zagospodarowane w przydomowym kompostowniku.

Terminy płatności nie uległy zmianie. Właściciele nieruchomości, którzy dokonali z góry wpłaty za miesiące począwszy od lipca 2020 r. w wysokości niższej od podanej w niniejszym zawiadomieniu, zobowiązani są do uregulowania różnicy między wpłaconą kwotą a kwotą wyliczoną na podstawie nowych stawek.

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wpłacać na rachunek bankowy nr 63 8545 0008 0100 3375 2000 0170.

Wpłat można dokonywać również jak dotychczas u sołtysów i w kasie Urzędu Gminy.