Olszówka, dn. 10.03.2016 r.
6220.1.6.2016
OBWIESZCZENIE
Wójta Gminy Olszówka
Na podstawie art. 10 §1 oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. nr 267) oraz art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) w związku z art. 74 ust. 3 i art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska, oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), Wójt Gminy Olszówka
zawiadamia strony postępowania
oraz podaję do publicznej wiadomości następującą informację
- w dniu 10.03.2016 r. na wniosek inwestora - Gminy Olszówka, Olszówka 15, 62-641 Olszówka, została wydana decyzja nr 6220.1.5.2016 o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji pn.: ,,Przebudowa drogi gminnej Dębowiczki-Grabina-Krzewata nr G496017P”. Z dokumentacją sprawy można się zapoznać w Urzędzie Gminy Olszówka (pok. 13), w godzinach 8.00 – 15.00 w terminie 14 dni od dnia podania niniejszej informacji do publicznej wiadomości. Treść decyzji podaję poniżej:
Wójt Gminy Olszówka
/-/ Włodzimierz Fraszczyk
Olszówka, dnia 10.03.2016 r.
Nr 6220.1.5.2016
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), a także § 3 ust. 2 pkt. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez inwestora - Gminę Olszówka, Olszówka 15, 62-641 Olszówka z dnia 04.01.2016r. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia pn.: ,,Przebudowa drogi gminnej Dębowiczki-Grabina-Krzewata nr G496017P”
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
UZASADNIENIE
W dniu 04.01.2016 r. w oparciu o art.. 73 ust. 1 i 74 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r. poz. 1235 z późn. zm.), wpłynął wniosek złożony przez Gminę Olszówka, Olszówka 15, 62-641 Olszówka z prośbą o wydanie decyzji środowiskowej na ,,Przebudowa drogi gminnej Dębowiczki-Grabina-Krzewata nr G496017P”.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z §3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) stanowi przebudowę przedsięwzięcia wymienionego w §3 ust. 1 pkt 60 ww. rozporządzenia, zatem zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
Stosownie do art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r. poz. 1235 z późn. zm.) na organie właściwym do wydania decyzji ciąży obowiązek uzyskania opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. W związku z powyższym, pismem z 07.01.2016 r. Wójt Gminy w Olszówce zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kole o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu raportu dla planowanego zadania.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kole Opinią Sanitarną nr ON.NS-72/3-3(2)/15 z dnia 20.01.2016 r. nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu Opinią nr WOO-IV.4240.29.2016.BZ.2 z dnia 08.02.2016 r. również nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Po analizie w/w opinii, a także dokumentacji sprawy zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) Wójt Gminy Olszówka Postanowieniem nr 6220.1.3.2016 z dnia 15.02.2016 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Wójt Gminy Olszówka zawiadomieniem nr 6220.1.4.2016 z dnia 15.02.2016 r. zawiadomił strony postępowania o wydanym Postanowieniu oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz złożonego wniosku w terminie 7 dni (wyznaczony termin liczył się od następnego dnia doręczenia, które uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia). W wyznaczonym terminie nie wniesiono uwag i wniosków.
Dokonując analizy wniosku i karty informacyjnej przedsięwzięcia brano pod uwagę czy planowane przedsięwzięcie spełnia łącznie wszystkie uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.). Mając na uwadze planowane rozwiązania organizacyjne i techniczne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na etapie realizacji inwestycji, nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza obszarami wodno-błotnymi oraz innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych oraz obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód. Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do art. 63 ust. l pkt 2 lit. a i d ustawy ooś, stwierdzono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie miała negatywnego wpływu na ww. obszary. W odniesieniu do art. 63 ust. l pkt 3 lit. c ustawy ooś, biorąc pod uwagę klasę techniczną drogi, niewielkie natężenie ruchu pojazdów oraz fakt, że planowane przedsięwzięcie dotyczy istniejącej drogi gminnej, nie przewiduje się przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska na terenach wymagających ochrony przed hałasem. Biorąc pod uwagę art. 63 ust. l pkt l lit. d ustawy ooś stwierdzono, że ze względu na lokalny charakter inwestycji nie przewiduje się jej istotnego wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania na etapie realizacji i eksploatacji. Na etapie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić niewielka emisja substancji do powietrza (faza prowadzenia prac budowlanych). Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy je uznać za pomijalne. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na zmiany klimatu. W odniesieniu do art. 63 ust. l pkt l lit. c ustawy ooś stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych. W związku z zapisami art. 63 ust l pkt l lit. e ustawy ooś dotyczących ryzyka wystąpienia poważnej awarii, należy stwierdzić, że planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii. Biorąc pod uwagę zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko. Biorąc pod uwagę lokalizację i charakter przedmiotowego przedsięwzięcia, w odniesieniu do zapisów art. 63 ust l pkt l lit. b ustawy ooś, nie przewiduje się kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami o tym samym charakterze. Na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2015r. poz. 1651 j.t.), a najbliżej położone obszary Natura 2000 oddalone są o ok. 8,5 km od przedsięwzięcia. Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, w istniejącym pasie drogowym oraz brak konieczności wycinki drzew, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. Teren na którym planowana jest inwestycja, nie jest objęty aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko nakłada się, gdy rozpoznanie zagrożenia, jakie dla środowiska niesie realizacja danego przedsięwzięcia jest trudne do przewidzenia. Na podstawie informacji dostarczonych przez Wnioskodawcę oraz biorąc pod uwagę charakter i rozmiar inwestycji można jednoznacznie określić jaki będzie wpływ przedmiotowej inwestycji na środowisko. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki postanowiono o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza praw własności i uprawnień osób trzecich , a także nie jest jednoznaczna z pozwoleniem na budowę.
Reasumując, orzeczono, jak w sentencji.
POUCZENIE
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) decyzja traci ważność po upływie czterech lat od dnia, w którym stała się ostateczna.
W/w termin może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie za pośrednictwem Wójta Gminy Olszówka w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Wójt Gminy Olszówka
/-/ Włodzimierz Fraszczyk
Załączniki:
1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Otrzymują:
1. Gmina Olszówka (inwestor), Olszówka 15, 62-641 Olszówka
2. Strony postępowania zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego
3. A/a.
Do wiadomości:
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kole
ul. Toruńska 72; 62-600 Koło
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. J. H. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
Załącznik nr 1
do decyzji Wójta Gminy Olszówka
Nr 6220.1.5.2016 z dnia 10.03.2016 r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi gminnej Dębowiczki-Grabina –Krzewata nr G496017P. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie gminy Olszówka. Planowana do przebudowy droga o długości 4,165 km położona jest na działkach geodezyjnych: obręb Dębowiczki - 5, 16/1 obręb Grabina - 89, 88, 93, obręb Przybyszew – 110, obręb Krzewata 95/3, 26, 89/3.
Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie dotyczyło w/w działek na których zlokalizowana będzie droga, na szerokości projektowanego pasa drogowego.
Zakres przebudowy obejmuje: roboty pomiarowe; karczowanie niewielkiej ilości krzaków i pni drzew; odbudowa rowów; przepust z rur PVC średnicy 50cm pod drogą; rurociągi pod zjazdami do pól i zabudowań z rur PVC średn. 30 cm; profilowanie i zagęszczenie podłoża na końcowym odcinku drogi; odcięcie i rozebranie krawędzi poszerzanej nawierzchni mineralno-asfaltowej; koryto na poszerzeniach istniejącej nawierzchni; dolna warstwa podbudowy; górna warstwa podbudowy; wyrównanie masą mineralno-asfaltową poszerzeń podbudowy; oczyszczenie i spryskanie emulsją asfaltową istniejącej nawierzchni i poszerzeń; warstwa wiążąca z masy mineralno-asfaltowej; warstwa ścieralna z masy mineralno-asfaltowej; uzupełnienie poboczy pospółką do wysokości projektowanej nawierzchni; ustawienie znaków drogowych; bariery ochronne stalowe na istniejącym przepuście.
Odwodnienie drogi zapewnią: odbudowane rowy drogowe; przepusty pod drogą z rur PCV średnicy 50 cm i pod zjazdami średnicy 30cm; istniejące wyniesienie korpusu drogi ponad teren; przepuszczalne podłoże gruntowe, spadek poprzeczny i podłużny.
Przy realizacji przedsięwzięcia przyjęto, wykonanie prac metodą tradycyjną. Proponowane rozwiązania techniczno - technologiczne zapewniają dotrzymanie dopuszczalnych norm w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego. Zanieczyszczenie powietrza w czasie wykonywania robót ograniczy się do spalania paliw (benzyny, oleju napędowego) napędzających maszyny i środki transportu. Zagrożenia występujące na miejscu budowy są stosunkowo niewielkie. Z uwagi na liniowy charakter inwestycji oraz rygory związane z ograniczeniem czasu i odległości dostawy mas bitumicznych, należy zakładać brak potrzeby organizowania stałej bazy na placu budowy. Powstałe w trakcie budowy odpady należy zutylizować zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Przebudowa drogi gminnej Dębowiczki - Grabina – Krzewata nr G496017P nie wpłynie na zmianę stanu istniejącego w zakresie negatywnego oddziaływania na środowisko.
Na etapie budowy wystąpi niewielkie zużycie wody do celów technologicznych. Nie przewiduje się wykorzystywania wody do utrzymania drogi. Materiały niezbędne do realizowania inwestycji dowożone będą transportem samochodowym z dopuszczalnym do eksploatacji kopalni żwiru posiadających odpowiednie zgodne z przepisami zezwolenia transportu do produkcji tego typu produktów. Zużycie paliw związane będzie z koniecznością wykorzystania transportu samochodowego. Zużycie energii elektrycznej w fazie realizowania inwestycji nie przewiduje się.
Ułożenie nowej nawierzchni ułatwi ruch na drodze, poprawi bezpieczeństwo, zmniejszy hałas oraz zapobiegnie spalaniu nadmiernej ilości paliw w pojazdach silnikowych, ponadto zmniejszy emisję wtórną zanieczyszczeń pyłowych z terenu drogi - zanieczyszczenie kurzem.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód gruntowych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk i siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach Sieci Ekologicznej Natura 2000, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior i obszarach ochrony uzdrowiskowej. Najbliższe tereny sieci NATURA 2000 - obszar specjalnej ochrony ptaków Pradolina Warszawsko-Berlińska PLB100001 i obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Pradolina Bzury-Neru PLH100006, oddalone o 8,5 km od przedsięwzięcia.
W związku z powyższym, po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku oraz biorąc pod uwagę aktualne zagospodarowanie terenu tutejszy organ uznał, że planowane przedsięwzięcie inwestycyjne nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
Wójt Gminy Olszówka
/-/ Włodzimierz Fraszczyk